Vi har nå i over 20 år jobbet for å få på plass en løsning for flomsikringen av Nesttunvassdraget. Nå har Jim Helldal tatt saken i egne hender og fullført første del etter vår løsning.

Her ser du vår løsning for tappearrangement for Grimevann. Nytt tappe arrangement der det gamle hadde lagt. Dette var delvis rast sammen og kun en ventil med kapasitet 0,5m3/s fungerte noenlunde. Det nye har kapasitet på 10 m3/s. Dette gir en bufferkapasitet på 180mm nedbør ved 24 timer nedtapping i forkant. 320mm ved 48 timer tapping. Nedbørsrekorden er 158mm i et døgn.
I tillegg kan nå Grimevann og Nesttunvassdraget begynne å fungere som økosystem ved at vann nå stort sett renner i naturlig utløp på grunn av redusert tid som trengs ved tapping.

Ny tappeluke senkes på plass.
Her er bilde fra montering av den nye kummen som skal huse tappeluke og styring. til denne rør fra et stykke ut i vannet og etter kummen fortsetter det med rør til disse treffer den gamle tunnelen ned til utløpet ved bygget som tidligere huset Go-bil.
Under her vises flere bilder som viser det flotte arbeidet som er gjort samtidig for å forbedre forholdene for fisk og bading.
Nederst bilder fra selve tunnelen og det gamle tappe systemet.

Vår egen lille mini Trolltunga er det også blitt plass til.

Her vises utløpet av tappe tunnelen.

For å dempe kreftene av vannet som kommer ut og samtidig gi et rolig parti for fisken er det laget en stor kulp oppstrøms utløpet.

Kulp oppstrøms utløpet.

Se den flotte broen som er laget i forlengelsen av kulpen.

Området ovenfor broen er også steinsatt i en fin overgang til naturlig elveløp. Dette var tidligere tørrlagt i lange perioder når det ble tappet.

Nedenfor bygningene var det i gamle dager en fin kulp som ungene kunne bade i når vannstanden var passelig. Nå er den tilbakeført.

I kulpen står det også tidvis mye fisk av fin størrelse. Dette må være et flott sted å teste fiskemulighetene.

Da dette bilde ble tatt er tappeluken ca 40% åpen og gir god strøm i vannet.

Selve området får seg nå også et kraftig løft. Utrolig hva JIm får til når han setter i gang.

Flott strand og båtplass ved inntaket.

Her ser vi den sammenraste delen av tunnelen.

Selve tunnelen som blir brukt som den er.

Her åpnes proppen i tunnelen.

Slik var de gamle ventilene. Tre stk. til sammen.

Del av jernbanesville som satt fast i en av ventilene.